Introspeksi Diri

Salam readers,

Hehehuhuhihihhohoh
Memandangkan blog aku ni dah ramai yang mula belek2 terutama rakan2 bbst. Maka aku pun amatlah tidak melepaskan peluang yang berharga ini untuk menyajikan hidangan entri yang lebih melazatkan. Ce bau entri ni, bau ayam panggang. Hah apa lagi mari kita teruskannn

Semalam dan hari ini ada program mentor Mentee anjuran Unit Akademik dan Badan Kebajikan Tingkatan Enam(BAKTIE) SAM Bandar Baru Salak Tinggi. Pelajar stam tahun lepas jadi mentor untuk kitorg, calon stam tahun ni. bincangkan mawad(subjek2) yang perlu diberi penekanan dan bincang tajuk yang belum belajar lagi. Ada subjek yang parah sebab dah masuk bulan 6 pun baru bab yg awal je terutamanya Balaghah- ilmu ma'ani,ilmu bayan, ilmu badi'. Kitorg baru sampai ilmu ma'ani je yang len lom lagi T_____T.
Dengan ujian Syafawi 7 Julai nye, surah saba,luqman,sajdah,faatir yg semput nk mghafal nye. Lom masuk 12 hadis yang nak kena hafal tu. Hmmmmmm. Hope Allah ease everything. Malam semalam lepas Maghrib dekat surau , mentor2 buat introspeksi diri. Dimana nak bagi motivasi untuk kitorg, mereka ceritakan pengalamn2 mereka menempuh stam ni. Ada sorang akak ni, kak Dania, kata2nya membuatkan aku jadi sentak sedikit. setiap hari kita kena tajdid niat kita. Sebab apa kita ambik stam sebenarnya ?

Adakah sebab spm kita cukup2 makan lepas tu kita rasa dengan masuk stam buatkan masa singkat dari ambil diploma dan terus masuk degree ?
Adakah kita rasa stam ni jalan terakhir lepas semua yg kita nak, matriks,upu, tak dapat ?
Adakah kita sebenarnya mengikut saja halatuju yang telah dirancang oleh ibubapa kita,suruh amik ni, amik je, suruh masuk ni, masuk aje ?[yg ni aku ada sikit2:( ]

Aku fikir balik. Aku cuba sintesiskan sebenarnya niat aku. Hmmmm apa yg aku dapat tahu ialah aku masuk stam ni sebab aku memang ikut flow dan di samping itu memang ayah n ibu suruh amik pun stam. So aku cam takde masalah sangat. But aku still ada perasaan nak amik bahasa Inggeris (aku minat sangat.) tapi ibu bagitau belajarlah bahasa Arab sebab dalam kita belajar bahasa Arab ni insyaAllah we'll eventually learn English too. Sekarang ni sume benda nak pakai bahasa Inggeris. So naktaknak memang kita akan adapt dengan bahasa Inggeris dan persekitaran orang2 yang menggunakan bahasa Inggeris. pelajari bahasa Arab is a bonus for us. Aku iakan kata ibu. Kalau dulu aku memberontak, kini aku mengikut rentak. kalau dulu aku nak jawapan , sekarang ni tinggal nak sesuaikan dengan keadaan. then, fokus n InsyaAllah Mardhatillah will come. :D:D:D Redhallahu fiy redhal walidain(redha Allah terletak diredha ibu-bapa) Kalau ibu-bapa tak redha kita, agak2 Allah nak redha tak ilmu yang kita belajar ? So amik berkat and insyaAllah our parents know where we best at in terms of education. I'm a syariah student to be. :D

This is my introspection. How about you ?

Comments

Popular posts from this blog

Feeling . 2012 ~